מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

פיברומיאלגיה | דאבת השרירים

שיטת פלדנקרייז, רפלקסולוגיה, שיטת פאולה, שיטת אלכסנדר, הידרותרפיה, ביופידבק, נוירופידבק, אוסטאופתיה, שיאצו, צמחים סיניים, הומאופתיה, צמחי מרפא | הרבליזם, סוג'וק, נטורופתיה , עיסוי, רפואה סינית | דיקור, שיטת אייפק - ipec, כירופרקטיקה
פיברומיאלגיה (באנגלית: Fibromyalgia) היא תסמונת שבה מופיעים כאבים בשרירים, בגידים וברצועות ללא סיבה פיזיולוגית. מלבד הכאב הכרוני קיימים תסמינים נלווים נוספים.
פיברומיאלגיה מובדלת ממחלות אחרות ביכולתה להשפיע על מערכות רבות בגוף ולא תוקפת איבר או אזור מסוים בגוף. בשל ההיקף הרחב והתסמינים המרובים חל קושי באבחון דאבת השרירים (שם נוסף בעברית למחלת הפיברומיאלגיה). נוסף על כך, קיימים שילובים שונים של התסמינים ולעיתים התסמינים אף משתנים מיום ליום.

קושי נוסף באבחון התסמונת הוא שלא ניתן למצוא ממצאים רפואיים חריגים בבדיקות דם, צילומי רנטגן, CT או MRI. האבחון כולו של פיברומיאלגיה מתבצע לפי תלונות החולה ואבחון כאב על ידי רופא. פעמים רבות האבחון מתבצע על דרך השלילה של מחלות ותסמונות אחרות.

אבחון פיברומיאלגיה:

• יש להרגיש כאבים לאורך לא פחות משלושה חודשים.
  • כאבי מגע מורגשים לפחות ב-11 מתוך 18 נקודות רגישות שנקבעו כקריטריון. נקודות אלו פזורות בשני צידי הגוף באזורים הבאים: בצוואר ובעורף, בבית החזה, בכתפיים, במרפקים, בגב התחתון, באזור הישבן ובירך.
לעיתים אנשים החולים בפיברומיאלגיה סובלים פחות מכאבים בנקודות הרגישות אך הם חשים בתסמינים נוספים.

תסמינים:

• חולי פיברומיאלגיה סובלים מכאבי שרירים, רצועות וגידים: זהו הסימפטום הראשון המופיע אצל החולים ורבים מתלוננים על כאב תמידי ואינם מסוגלים להצביע על אזור ספציפי, אלא על תחושת כאב כללי בכל הגוף. בנוסף, קיימים עיוותים בשרירים, התכווצויות חזקות, צורך להניע את הרגליים ללא מנוחה. לעיתים הכאב מלווה בהופעת נפיחות באזור.
  • עייפות כרונית: רבים מחולי הפיברומיאלגיה מתלוננים על עייפות ותשישות ולעתים סימפטום זה מהווה קושי גדול עוד יותר עבורם מתחושת הכאב. לחולים יש הפרעות שינה שונות כגון נדודי שינה, שינה לא רציפה, וחוסר בתחושת ערנות.
  • בעיות עיכול: תסמונת המעי הרגיז, נפיחות בבטן, שלשולים ועצירות מופיעים פעמים רבות כסימפטום לתסמונת.
  • רגישות עור: גם העור מושפע ממחלת הפיברומיאלגיה וניתן לראות הופעה של מחלות עור שונות, תחושת יובש, סדקים המופיעים בעור, הזעות יתר, הופעת פריחות וגירודים עזים.
  • הפרעות במערכת השתן והמין: נשים רבות הסובלות מהתסמונת מתלוננות על כאבים במערכת השתן ובמערכת המין. כאבים, תחושות גרד וצריבה באזור הפות, התכווצויות, יובש וגינלי, דלקות חוזרות במערכת השתן, מתן שתן מרובה ועוד.
  • תחושות נימול בגפיים: עקצוצים, נימול, קהות חושים ותחושת דקירה נפוצים אצל חולים.
  • שינויי מצב רוח ודיכאון, בעיות ריכוז וזיכרון: ניתן לזהות שינויים תכופים במצב הרוח, עצבנות, אפאתיות, קושי בריכוז ותחושת עצב כללית.
  • תסמינים נוספים לחולי פיברומיאלגיה : כאבי ראש עזים, נשירת שיער, ציפורניים חלשות, רגישות לשינוים בטמפרטורה.

פעמים רבות, בעקבות הופעת התסמינים השונים, נפגעת איכות חייו של המטופל. מטופלים רבים חרדים למצבם הבריאותי, הקשרים החברתיים והאישיים מושפעים גם הם וחלה נטייה להסתגרות ולחוסר פעילות, מה שעלול להחמיר את הופעת התסמינים.
הגורמים למחלת פיברומיאלגיה אינם ידועים אך ידוע כי הגורם התורשתי הוא בעל השפעה גדולה. כמו כן, טראומה גופנית, טראומה נפשית ומחלות זיהומיות מעלות את הסיכוי להתפתחות התסמונת.

ערכים נוספים באות: