שיטת אייפק: מטפלים בקרוהן ובקוליטיס

19/11/2014
הסובלים ממחלות המעי הדלקתיות כמו קוליטיס כיבית וקרוהן נאלצים לעיתים קרובות להגביל את תזונתם כאשר זה נוגע לטיפול בהתקפי המחלה.  שיטת אייפק מצליחה להביא לנסיגה של המחלה לאורך זמן, ללא הימנעויות ממזונות כלשהם וללא שימוש בתרופות

קוליטיס כיבית
(Ulcerative colitis ) הינה מחלת מעי דלקתית, לא נעימה ואף מסוכנת, שמקורה הוא בתפקוד לקוי של מערכת החיסון – הן ביכולת פגומה לטפל בחיידקים והן בפעילות אוטואימונית.

המחלה מתבטאת בכיבים במעי הגס, הגורמים להתקפים קשים של שלשולים וכאבי בטן ועשויים לפגוע גם במערכות אחרות בגוף. בתקופת התקף, שלעיתים נמשכת חודשים, נמצאים חולי הקוליטיס רוב הזמן בסבל ובריצה מתמדת לשירותים.

הרפואה המערבית מציעה כיום טיפול תרופתי המקל על חומרת ההתלקחויות ואת תדירותן וכן ממליצה על הימנעות ממזונות גורמי התקף (המשתנים מחולה לחולה) ותרופות סימפטומטיות שמטרתן למנוע התקפים. זה עובד לא רע בחלק ניכר מהמקרים, אולם נוצרת תלות בתרופות וגם כך המניעה איננה מוחלטת.

תסמונת קרוהן (Crohn's disease) הינה מחלה הדומה מאוד לקוליטיס כיבית, בהבדל עיקרי, שבקרוהן הכיבים מופיעים בעיקר במעי הדק ולא במעי הגס. האטיולוגיה והתסמינים דומים מאוד, להוציא את העובדה, שבשל המצאות המחלה במעי הדק, האחראי על ספיגתם של חומרי זינה לזרם הדם, נפגע תהליך הספיגה ונוצרים חוסרים תזונתיים בקרב החולים במחלה.

לפי ניסיוני בטיפול במספר חולי קרוהן וקוליטיס, הטריגרים למחלות כרוניות אלה נחלקים לשתי קבוצות:

• גורמים חיצוניים. רגישויות ואלרגיות למזון, רכיבי מזון וחומרי עיכול: רגישות לחומצה ולבסיס, לאנזימי והורמוני עיכול, לחיידקים, לסוכרים, למינרלים, למלחים, לחומצות אמינו מסוימות, שומנים, כימיקלים במזון התעשייתי, פנולים, קפה ותה, חלב, ביצים, גלוטן, חיטה ודגנים נוספים, שמרים, תבלינים, פירות, ירקות, אגוזים ועוד. הגורמים המשפיעים משתנים מאדם לאדם.

• גורמים רגשיים. כל אחד סוחב איתו מטען שכולל טראומות, פחדים, כעסים, דימוי עצמי נמוך וכדומה. גורמים אלה מנהלים את האדם הן ברמה הנפשית והן ברמה הפיזית – תסמינים פסיכוסומאטיים שונים – כולל גם קרוהן וקוליטיס. לניסיוננו עם מטופלים הלוקים בתסמונות אלה אנו רואים, שהמטען הרגשי הנו משמעותי מאוד וכולל, בין השאר, קשיים בהיסטורית היחסים עם ההורים, במיוחד מול דמות האב.

בשיטת אייפק אנחנו יודעים לטפל בשתי קבוצות אלה ביעילות גבוהה. לבטל את האלרגיות והרגישויות ולנקות ולנטרל את הגורמים הרגשיים. ברוב המקרים, בסדרה של טיפולים, הצלחנו להביא לנסיגה של המחלה לאורך זמן, ללא הימנעויות ממזונות כלשהם וללא שימוש בתרופות.

כדי להגיע להחלמה מלאה או כמעט מלאה, יש לטפל בכל האלרגיות והרגישויות שנזכרו לעיל ובכל הטראומות והנושאים הרגשיים אותם מביא עמו המטופל.

מאת: עדי שאנן, מפתח שיטת אייפק, מטפל ומורה ותיק

קורס חדש להכשרת מטפלים בשיטת אייפק ייפתח במרפאת שיר"מ במרכז הרפואי אסף הרופא ב- 10.12.14 . לפרטים והרשמה: 08-9779931.  (לבירור קורסים בצפון: 052-3756373)