מילון מחלות וטיפולי רפואה משלימה
חפש      נקה

מוכנים לקפוץ למים? ההידרותרפיה היא שיטה שתחשוף בפניכם את נפלאות המים ומידת חשיבותם ובריאותם לגוף האדם – לטיפול בו ולשיקומו. מטרת ההידרותרפיה היא לגרום לשיפור מצבכם הפיזי והנפשי. לא חייבים לדעת לשחות כדי ליהנות מטיפול הידרותרפי או לאהוב מים. מספיק שתגיעו בראש פתוח ובבגד ים, והמטפל ההידרותרפי כבר יכוון אתכם לתנועות הנכונות במים, חלק מהטיפול ההידרותרפי.
יש מספר שיטות טיפול במים: אי-צ'י , ווטסו, ג'הרה ו- ווטר דאנס.

מקור השיטה:
הידרותרפיה היא שיטת טיפול במים ומקור שמה בחיבור בין שתי המילים הלטיניות: הידרו = מים, תרפיה = טיפול. שיטת טיפול ייחודית זו נשענת על עקרונות הפיזיותרפיה ומנצלת את התכונות הטבעיות של המים לריפוי הגוף.

תהליך הטיפול:
הטיפול ההידרותרפי משלב שהייה מהנה במים עם פעילות גופנית נכונה ומבוקרת בהדרכת מטפל. הטיפול ההידרותרפי מתקיים בבריכה טיפולית, באופן פרטני או קבוצתי, בהתאם לצרכי המטופל. במסגרת הטיפול ההידרותרפי, המטפל מסייע למטופל לצוף על פני המים   -פעולה שמשחררת את הלחץ על עמוד השדרה, מפחיתה מתחושת העומס במפרקים ומסייעת בתרגול שיווי משקל הגוף ואיזונו. בטיפול ההידרותרפיה משקמים את הגוף ומחזקים אותו, מפתחים מיומנויות אישיות ומרחיבים את תנועתיות הגוף, תוך שימת דגש על פיתוח יכולות מוטוריות, ביטחון ועצמאות במים.

היכן מתקיימים הטיפולים:
הטיפול מתרחש בבריכה הידרותרפית ייעודית המתוכננת באופן מיוחד להצלחת הטיפול. רצפת הבריכה בעלת גובה אחיד על מנת לאפשר למטפל גישה נוחה לגופו של המטופל והבריכה מחוממת כך שהמים יקלו על הכאב ויעניקו הרגשה נעימה ומרגיעה.

יתרונות הטיפול:
היתרון הבולט בטיפול ההידרותרפי הוא שימוש בתכונות המים המאפשר סביבה נעימה למטופל, והרחבת טווח התנועה של הגוף. התכונה הפיזיקלית של המים על הגוף השרוי בו (תכונה הקרויה לחץ הידרוסטטי) מסייעת לשמור על שיווי המשקל בתוך המים ומאפשרת תחושת יציבות. חום המים מאפשר להרפות את השרירים ומשפיע לטובה על זרימת הדם. עזרת המטפל למטופל לצוף על פני המים מקלה על העומס במפרקים בפרט ועל התנועה בכלל. טיפול הידרותרפי יכול לתת מענה ראשוני לכאבים ולאחר מכן, ניתן להמשיך בטיפול במסגרת תכנית שיקום אשר נבנית על ידי המטפל כדי לענות לצרכיו הייחודיים של המטופל.

למי מתאים הטיפול:
הידרותרפיה מתאימה לאוכלוסיות שונות ומגוונות ומכל הגילאים (מגיל 3 חודשים ומעלה): אנשים הסובלים מכאבי שרירים וכאבי פרקים, לסובלים מבעיות שלד אורתופדיות (גב תחתון, צוואר, כתפיים, כאבי אגן ועוד), למשתקמים מניתוח או מתאונה, בעלי מחלות כרוניות, נכויות התפתחותיות ופגיעות נוירולוגיות. ההידרותרפיה משמשת גם לטפל בפחד ממים, בבעיות נשימה, בבעיות קשב וריכוז, ובהפרעות רגשיות והתפתחותיות.

כיצד לבחור מטפלים בשיטה:
המטפלים ההידרותרפיסטים באים מרקעים שונים כגון חינוך מיוחד, חינוך גופני, מאמני שחייה וכושר, מסייעים שיקומיים ומטפלים ברפואה משלימה. עקרונות השיטה הייחודית של המים כמדיה טיפולית נלמדים במשך שנה, בנוסף להתמחות מעשית (סטאז'). המטפלים מכירים היטב את תכונות המים ואת תנועות השלד, השרירים והמרפקים. בשילוב הידע הנרחב בתחומים אלה, מטפלי הידרותרפיה מבצעים מניפולציות שיקומיות, שחרור מפרקים ומתיחות שרירים בהתאם ליכולת המטופל ובהתאם לסיבת הפנייה. כדאי לקבוע פגישה עם מטפל הידרותרפי, על מנת להכירו מקרוב – שהרי אין תחליף לקשר שבין מטפל למטופל.

ערכים נוספים באות: