כאבי גב תחתון: מה אסור לכם להמשיך לעשות

עודד שפר
20/08/2018
סובלים מכאבי גב תחתון? אסור לכם לעשן, להתכופף והכי חשוב להפסיק להקשיב לסיפורי אימה. עשרה דברים שאתם צריכים להפסיק לעשות אם אתם סובלים מכאב גב תחתון ואם זה לא יעזור, תפנו למטפל ברפואה משלימה
כאב גב תחתון כרוני הוא תופעה שכיחה בארץ ובעולם. כאבים אלה נובעים מסיבות שונות, אך לכולן תוצאה משותפת – כאבי גב תחתון חוזרים ונשנים הגורמים לסבל מתמשך ומגבילים את חיי היומיום. קיימות דרכים שונות להתמודד עם הכאבים ולטפל בגורמים להם, אך יש כמה דברים שהמטופל יכול לעשות – או לא לעשות – כדי לעזור לעצמו. ישנן כמה פעולות והתנהגויות שכאשר המטופל מחליט להפסיק אותן או לשנות את הרגליו – הוא כבר ירגיש יותר טוב ויתחיל את המסע שלו בדרך להקלה ולריפוי.

קראו עוד: בלי כדורים! מטפלים בכאב בעזרת שיקום תנועתי.

1. אל "תימרחו" על הכיסא

אחד הגורמים העיקריים לכאבי גב תחתון הוא יציבה לא נכונה בזמן הישיבה. 'הימרחות' על הכיסא גורמת ליצירת לחצים ועומסים לא רצויים על המפרקים, השרירים והדיסקים של עמוד השדרה. מה לעשות? למדו לשבת נכון וודאו שהכיסא שעליו אתם מבלים בישיבה במשך שעות רבות מדי יום מתאים למבנה גופכם ולסביבת העבודה שלכם.

2. הפסיקו להיות "בטטות"

קצת קשה להתחיל עם ההרגל הזה, אבל הוכח שפעילות גופנית מסייעת במקרים של כאבי גב תחתון. התוצאה היא חיזוק השרירים התומכים, שיפור בזרימת נוזלים למפרקים ולדיסקים ותחושה כללית טובה. מה גם שרביצה ממושכת מול המסכים מובילה למצב שתואר בסעיף הקודם.

3. אל תחפשו "תרופת פלא"

יש לא מעט פרסומות לתרופות שונות ומשונות המבטיחות ניסים ונפלאות בין-לילה. לרוב פתרונות אלה תורמים לחשבון הבנק של היצרן יותר משהם תורמים למצב הגב שלכם. עדיף שתשקיעו את הזמן והכסף בפתרונות ובתרופות שכבר הוכחו.

4. אל תסתפקו באבחון אחד

ברוב המקרים כאבי הגב התחתון נובעים מיותר מגורם אחד. צילומים ומבחני אבחון לבעיית הגב לרוב אינם מצליחים לאבחן במאה אחוזים את הגורמים לכאב. לכן, בקשו מהמטפל או מהרופא שיאתרו מספר גורמים אפשריים וטפלו בכולם, כך הכאב יהיה מטופל בצורה מקיפה יותר.

5. אל תרימו דברים כבדים

הרימו את המשקל המתאים לגופכם. זה חשוב מספיק כדי שתתעקשו עם עצמכם ועם המעסיק שלכם על סיוע, אם בציוד מתאים ואם בזוג ידיים נוספות.

6. אל תתכופפו

או לפחות עשו זאת כמה שפחות. אם אתם חייבים להתכופף - עשו זאת בצורה הנכונה. הקפידו על תרגילים לחיזוק שרירי הגב התחתון שבהם המיקוד הוא על התכופפות לאחור כדי לאזן את ההתכופפות קדימה.

7. התעלמו מסיפורי אימה

הקשיבו לקול החיובי שבכם. אל תקשיבו לסיפורי האימה של חבריכם או קרובי משפחה ("לדודה שלי היה כאב דומה והיא נאלצה לקבל חמש זריקות", "הזריקות לא עזרו לגיסתי והיא עברה ניתוח ששיפר את מצבה רק בקצת"). סיפורים אלה לא יעזרו לכם להתמודד עם המצב. כן, לעיתים אין ברירה ויש צורך בזריקות ובניתוח, אך ברוב המקרים זה לא הפתרון המתאים.

8. הימנעו מטיפולים פאסיביים

ייתכן שטיפולים פאסיביים, כמו טיפול בחום, קרח, זריקות או אפילו אולטרסאונד, אכן יקלו על הכאב שלכם אך לרוב השפעתם זמנית. מרבית המחקרים מראים כי טיפול אקטיבי, הכולל פעילות ויציבה נכונה, יעילים יותר לכאבי גב תחתון ולאורך זמן.

9. הפסיקו לעשן!

רובנו שמענו וקראנו יותר מפעם אחת על נזקי העישון לבריאות. ישנם מחקרים המראים כי עישון עלול להגביר את הסיכוי לכאבי גב תחתון.

10. אל תחכו שהכאב ייעלם מעצמו

הוא לא. כאב הנמשך יותר משבוע-שבועיים מחייב בדיקה. גשו לרופא או למטפל אלטרנטיבי לאבחון ולטיפול לפני שהמצב יחמיר. ככל שתקדימו את תחילת הטיפול - כך הסיכויים שלכם להחלים במהירות גבוהים יותר.

אם כל ההמלצות הנ"ל לא עובדות, אפשר לפנות לרפואה משלימה, המציעה הסתכלות על הקשר בין הגוף לנפש כדי שתאתרו את מקור הבעיה ותטפלו בה.