סימפיזיוליזיס: הטיפול בכאבי אגן ברפואה המשלימה

11/02/2015
מקובל לחשוב כי אישה אמורה לסבול במהלך חייה מכאבים גופניים, החל מכאבים טרום ווסתיים וכלה בכאבי אגן בהריון ובלידה. אולם הרפואה המשלימה גורסת אחרת – נשים לא אמורות לסבול כל כך כשזה נוגע לכאבי אגן. בעזרת אבחון מעמיק של הכאב, מתאימה המטפל המשלים את את הטיפול הטבעי שישיב את האיזון לגוף ואת האגן לתפקוד מלא

כאבים טרום וסתיים הם עניין שבשגרה עבור כל אישה כמעט, ובתקופת ההיריון, נתפסים כאבי אגן כדרך הטבע. במילים אחרות, הגישה המערבית, על אף התקדמותה המרשימה, גורסת כי נשים צריכת לקבל, כמעט לאורך כל חייהן, את תופעת כאבי האגן, כדרך חיים שגרתית.

אלא שהתייחסות הרפואה המשלימה לכאבים קדם וסתיים, כאבי הריון וכאבי לידה, שונה לחלוטין. בגישה זו, כשהגוף והנפש מאוזנים, גם הכאבים הם מינוריים, אם הם בכלל מופיעים. כך, למשל, כאבים קדם וסתיים מתארים תחום נרחב יותר העוסק בחוויה עוצמתית של חיבור לגוף האישה, וכאבים עזים מעידים על חוסר איזון המלמד על הרגלי האישה, אורח חייה וכוח החיים הקיים בה.

הרפואה המשלימה מטפלת במקור הבעיה בכללותו, ואינה מתייחסת לתסמינים החיצוניים בלבד.

כאבי אגן בתפיסת הרפואה המערבית

ההסבר הנפוץ לתופעה זו הוא מחלת הסימפיזיוליזיס (S.P.D), המתרחשת במהלך ההיריון. סימפיזיס פוביס הוא הסחוס המחבר בין עצמות האגן מלפנים, וחיוני להחזקה יציבה של האגן, בשילוב עם המפרקים הנמצאים בין עצמות האגן לסקרום. כשהמפרק אינו מוחזק היטב ברצועות הוא אינו מתפקד ביעילות ויוצר לחץ על מפרקי האגן, המתבטא בכאבים במפשעה, בירך, במפרקי האגן ובגב.

הסבר הרפואה המערבית, לפיו בתקופת ההיריון מופרשים הורמונים שונים, כגון הרלקסין, שתפקידו לרכך את הסחוס ולהגמיש את רצועות הגוף כדי לאפשר את התרחבות האגן במהלך הלידה, מעורר תהיות רבות, שכן נשים רבות חוות תופעות שאינן עולות בקנה אחד עם הסבר זה, ולעיתים אינן מאובחנות כלל, אלא מוגדרות כסובלות מכאבים שגרתיים של הריון.

הספרות הרפואית מתייחסת לסימפיזיוליזיס, כאל מחלה אחת המשתייכת לקבוצת תנאים הנכללים תחת הגדרה רחבה יותר ונקראים:Pelvic girdle pain (P.G.P) . יש להבין כי זוהי הגדרה מקיפה הכוללת את כל כאבי האגן אותן חוות נשים, ולאו דווקא בתקופת ההיריון.

כל כאב ניתן לטיפול, והיטב – ברפואה המשלימה

הגישה המשלימה מאפשרת התייעצות עם שורת מומחים לטיפול בנשים הרות; כולל רפלקסולוג, פיזיותרפיסט, כירופרקט, מטפל בשיאצו, מטפל בדיקור, נטורופת, הומאופת ועוד. מטפלים אלו פועלים במספר שיטות לריפוי הגוף והשבתו למצב של הרמוניה מאוזנת.

גישת הטיפול המשלימה מתבססת על הכרת האישה במלואה, כלומר, הבנה מלאה ושלמה של מרכיביה, כדי שאוכל להשיב את גופה לאיזון הדרוש. כך, למשל, נשים שאצלן איזור הפוביס גמיש ביותר, חוות עומס על המפרקים, ולכן זקוקות לטיפול המחזק את הרצועות והשרירים המתאימים.

ואילו נשים אחרות סובלות מהתקשחות הרצועה המחברת את הסאקרום, ובכך מאבדות רצועות אחרות באזור את יציבותן. תופעות אלו גורמות לתנועה אסימטרית במפרקים, ומובילות לכאבים עזים ואף לדלקות. הטיפול במקרים אלו צריך להתמקד בשחרור הרצועות והבנת דרך פעולת השרירים במקומות אלו, כך שניתן יהיה להפחית את העומס על המפרק ולהשיב את הרצועות לתפקוד תקין.

חלק מהנשים חוות מצב בו מתקשחת הרצועה המחברת את הסאקרום עם האילאום, וכתוצאה מכך מאבדות הרצועות האחרות באזור את יציבותן, תהליך זה מוביל לתנועה אסימטרית במפרקים, והתרחשות כאבים עזים ודלקות. מצב זה דורש טיפול לשחרור הרצועות ולמידת עבודת השרירים באזורים אלו, כך שניתן יהיה להפחית את העמוס על המפרק, ולהשיב את הרצועות לתפקוד תקין.

במקרים מסוימים סובלות נשים מדלקת הנובעת מאסימטריה, הזקוקה לטיפול נוסף או שהמצב נובע מטראומה שהתרחשה בעבר באזור המדובר, הדורשת טיפול אנרגטי להשבת האיזון.

רוצות להמשיך לדבר על זה? כנסו לפורום רפלקסולוגיה>>

כך שתסמין אחד בודד, הנקרא באופן כללי - כאבים באגן, ניתן לטיפול באופנים שונים ומגוונים. אפשרויות הטיפול נרחבות ומצוינות, ולא קיים טיפול אחד המתאים לכלל הנשים. מומחה שבוחן את התופעות מהן סובלת האישה, לומד את הרגליה ומאפייניה לעומק ובאופן מקיף, יכול לטפל בשורש הבעיה, באמצעות שיטה המותאמת עבורה באופן אישי.

נכתב ע"י: דורון שהינו, רפלקסולוג מוסמך