עזרה ראשונה: להקל על כאבים בעזרת הרפלקסולוגיה

עודד שפר
14/10/2014
לא פעם אנו נתקלים בכאבי ראש חדים, כאבי בטן או כאבי גב שמשתקים אותנו למיטה. במקום לרוץ לרופא או לקחת עוד כדור, הרפלקסולוגיה מאפשרת לנו להקל על סימפטומים ש"צצים" בעזרת לחיצות ועיסויים בכף הרגל עד לטיפול המקצועי אצל רפלקסולוג בכיר. עודד שפר, רפלקסולוג מוסמך, מסביר על  הטיפול הרפלקסולוגי ועל איזה פעולות ניתן לבצע בעצמנו בכדי להקל על הכאב

מעבר לרוגע שמשרה ולתחושה המפנקת שמעניק, לטיפול הרפלקסולוגי השפעה ממשית על מערכות הגוף. כיאה לטיפול משלים, הטיפול הרפלקסולוגיה רואה במחלה כביטוי לחוסר איזון הנובע הן ממצבו הפיזי של  הגוף והן ממצב הנפש. בעוד ולבעיות רפואיות נדרש טיפול מקצועי ומקיף, ישנם מספר מקרים נפוצים בהם ניתן לטפל באופן מיידי בעזרת עיסוי ולחיצות של כף הרגל בתור עזרה ראשונה.

מהי רפלקסולוגיה?

רפלקסולוגיה הינה שיטה עתיקת יומין, בעלת נסיון מוכח של אלפי שנים (מימי הפרעונים) שרואה בכפות הרגליים כמפת השתקפות של הגוף כולו. מטרת הטיפול הרפלקסולוגי היא להביא את גוף המטופל לאיזון, מתוך ראיית חולי כמצב בו הגוף יצא מאיזון.

ברפלקסולוגיה ההסתכלות על המטופל הינה הוליסטית, כלומר הבנה שהגוף מורכב מגוף ומנפש, המשפיעים זה על זה. כאשר אנחנו חולים, מערכת אחת או יותר יצאו מאיזון. בעיני הרפלקסולוגיה, האיזון מופר כתוצאה מאורח חיים לא בריא הן ברמה הפיזית – תזונה לקויה, הפרעות בשינה, רמת הפעילות פיזית נמוכה והן ברמה הנפשית, כתוצאה ממתחים ולחצים או מהתשה נפשית.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול הרפלקסולוגי מתחיל בתשאול מקיף לגבי אורח חייו של המטופל וההסטוריה הרפואית שלו, מתוך  הבנה שארועים שהתרחשו (גם אם בימים הראשונים לחייו) משפיעים על מי שהוא היום. מטופלים רבים שניגשית לראשונה לרפלקסולוג תוהים לגבי הקשר בין ההיסטוריה הרפואית לבעיות הפיזיות שלהם. חשוב להבין כי הריפוי הרפלקסולוגי מתחיל מהבסיס – החל מהמצב בבית בתקופת הילדות ועד התזונה היומיומית כיום. לפעמים המקור לבעיה הרפואית טמון עמוק תחת לשכבות של שנים והדחקה ונדרש לאתר אותו באמצעות למידת המקרה.

לאחר התשאול ובחינת כפות הרגליים ניבנת תוכנית טיפול עבור המטופל. התוכנית הבנויה מסדרת מפגשים שבועיים בני 50-60 דקות, במהלכם יעשה טיפול משולב המכיל מגע בכפות הרגליים במקביל לשיחות אישיות.

מערכות הגוף כולן משתקפות בכפות הרגליים שלנו – מערכת העיכול, המערכת ההורמונלית, השרירים והשלד, הרבייה וכל השאר. גם סמפטומים התנהגותיים נפשיים משתקפים בכפות הרגלים - כעסים, פחדים, סגירות או פתיחות, פלרטטנות, בעיות תקשורתיות ועוד. באמצעות המגע, הטיפול הרפלקסולוגי, מצליח לגעת במערכות שיצאו מאיזון ולהחזירן למוטב. לאחר סדרת המפגשים ובהתאם לבעיה הרפואית, ישנם מטופלים שידרשו להגיע בתדירות נמוכה יותר ל"טיפולי תחזוקה".

עוד בקליניקה:
האם רפלקסולוגיה טובה לחולי סוכרת?>>
רפלקסולוגיה לתינוקות - כל מה שצריך לדעת>>
אחת ולתמיד - האם רפלקסולוגיה באמת עובדת?>>

רפלקסולוגיה – איך עושים את זה בבית?

בינתיים עד שתגיעו לטיפול, הנה כמה עצות שתוכלו לנסות בבית להקלה על סימפטומים ש"צצים". חשוב לזכור כי עיסוי עצמי זה אינו מהווה תחליף לטיפול ממטפל מוסמך שיכול להקל באופן מוחלט על בעיות רפואיות.

כאבי ראש –  עיסוי באזור הבוהן

הראש משתקף בכפות הרגליים באזור האצבעות ואילו העורף, שלו לעתים יש השפעה על כאבי הראש שלנו, נמצא בחלק העליון של הבוהן - לכיוון כף הרגל. עיסוי האצבעות והנעתן יכול לסייע כעזרה ראשונה במקרים של כאבי ראש, מיגרנות מתח ולחץ.

בעיות עיכול –  עיסוי במרכז כף הרגל

במקרים בהם הבטן כואבת, פעילות העיכול אינה תקינה או שסתם מדובר במתח שמצטבר בבטן,  תוכלו לטפל באיברי הבטן, כמו הקיבה, הסוגרים שלה והמעיים הדקים והגסים באמצעות כף הרגל.  במפת ההשתקפות אלו נמצאים במרכז כפות הרגליים, בין העקב לבין כרית כף הרגל. עיסוי בהתאם למסלול תנועת המזון במערכת העיכול יכול לשחרר את מה שחוסם את האנרגיה.

כאבי גב – הצד הפנימי של כף הרגל

כאבי גב הם צרה ממנה סובלת יותר ממחצית מהאוכלוסייה. כאבים באזור הגב התחתון או העליון יכולים לנבוע מסיבות שונות ולכן יש להתאים את מיקום הטיפול. לדוגמא, כאבים בגב העליון לעתים קרובות נובעים מלחץ ומתח נפשי.

עיסוי אזור ההשתקפות של הכתפיים, עורף וגב עליון יכולים לסייע במקרים אלו. עמוד השדרה משתקף לאורך הצד הפנימי של כף הרגל, מהעקב (גב תחתון) עד לבסיס הבוהן – העורף. הכתף, לעומת זאת, משתקפת בבליטה שמתחת לאצבע הקטנה, מבחוץ. עיסוי הכולל ניעות, מתיחות וחימום האזור יכול להרגיע ואולי לשחרר.