האם רפלקסולוגיה טובה לחולי סוכרת?

07/09/2014
למרות שמה, מחלת הסוכרת אינה מסתכמת רק בעלייה ברמת הסוכר בדם. מעבר לחולשה, הטשטוש בראייה וההחלמה האיטית של הפצעים עשויים להופיע גם כאבים עזים שמלווים בנמלול וחוסר תחושה. בעוד שהטיפול המוכר אינו זוכה להצלחה גדולה, מחקר חדש מחדש ומוכיח – רפלקסולוגיה יכולה לחזק את השליטה על רמות הסוכר בגוף ולהקל על תופעות הלוואי של מחלת הסוכרת

לא בכדי מחלת הסוכרת מכונה כמגיפה של המאה ה - 21, שיעורי החולי של המחלה רק הולכים וגדלים בעולם בכלל ובישראל בפרט. בעוד המחלה היא ביטוי לפגיעה באיזון הסוכר בדם, החולה הממוצע אינו סובל רק מרמת גבוהה של סוכר - ביחס לאדם בריא, לחולה הסוכרת ישנו פי 25 סיכוי לחלות בעיוורון, פי 17 סיכוי לחלות במחלת כליות, פי 30 סיכוי לעבור כריתת איבר ופי 2 סיכוי לחלות במחלת לב ושבץ.

אחד מהסימפטומים השכיחים של מחלת הסוכרת הינו פגיעה נוירופטית, המלווה בכאבים או חוסר תחושה ממושכים באופן שמצמצם מאוד את איכות חייו של הסוכרתי. הסוכרת גורמת לפגיעה בכלי דם קטנים, המובילים דם לתאי עצב ארוכים. שיבוש אספקת הדם גורם לפגיעה מתמשכת בתאי העצב וכתוצאה מכך לכאבים עזים בעיקר בזמן מנוחה ובלילה, ולבסוף לפגיעה קבועה בתחושה של אותו איבר.

על מנת להתמודד עם סימפטום מטבולי זה, יש לטפל בזרימת הדם ובכלל מערכות הגוף, אולם לרפואה כיום יש הצלחה מוגבלת בתחום.

כיצד ישפיעו טיפולי רפלקסולוגיה על חולי סוכרת?

מחקר קליני שנערך באוניברסיטה בהודו ופורסם במגזין Evidence-Based CAM בשנת 2014 , בדק את יעילות טיפולי הרפלקסולוגיה בהורדת רמת הכאבים ושיפור איכות החיים של חולי סוכרת הסובלים מכאבים נוירופטיים.

המדגם שנערך בקרב 58 חולי סוכרת חולק לשניים; קבוצת ביקורת לה ניתנו טיפולים רגילים ללא רפואה משלימה בלבד, וקבוצה לה ניתנו טיפולי רפלקסולוגיה כולל טיפולים רגילים. לכל מטופלי הרפלקסולוגיה ניתנו טיפולים שכללו עבודה על איזון אנרגטי, מערכת לימפטית, מקלעת שמש, בלוטת אדרנל, עמוד שדרה, מערכת שתן, מערכת עצבים, מערכת עיכול, ברכיים ומותניים. הטיפולים ניתנו אחת לשבוע, למשך שעה, במשך 6 חודשים.

הנחת החוקרים היתה כי איזון המערכות והאיברים בשילוב תחושת ההרגעה הרגשית שהטיפול הרפלקסולוגי מעניק, עשוי לחזק את השליטה של הגוף ברמת הסוכר ואת פעילות איברי הגפיים התחתונות.

בכדי להגיע למסקנות, מדדו החוקרים את רמות הכאבים הנוירופטיים, את רמת התחושה והרגישות לחום וקור או לכאבים וכן את תפקוד המוליכות העצבית התחתונה, לפני סדרת הטיפולים ולאחריהם.

לכל המטפלים ברפלקסולוגיה>>

רפלקסולוגיה מקלה ביותר מ - 50 אחוז על רמת הכאב

בשתי הקבוצות שזכו לטיפולים הרגילים נמצא שחל שיפור, אולם שיפור מובהק הופיע בכל המדדים בקבוצת טיפולי הרפלקסולוגיה. לדוגמא, יחסית לקבוצת הביקורת, חלה ירידה מובהקת של 52% ברמת הכאב בקרב מטופלי הרפלקסולוגיה, בהשוואה לכאבים שהיו לפני הטיפולים. כמו כן, בקבוצה זו נמדד שיפור באיזון רמות הסוכר בדם ובמדדים גליקמיים אחרים.

עוד בקליניקה:
סוכרת: יש דרכים משלימות להתמודדות עם המחלה>>
נימול, צריבה ושריפה? כאב נוירופטי בראי הרפואה המשלימה>>
טיפול בסוכרת בשיטת הסו-ג'וק>>

רפלקסולוגיה לסוכרתיים - שינה טובה ועיכול תקין

בין הסימפטומים שהראו שיפור במדדים, חלה עלייה ברמת האנרגיה ואיכות החיים, ירידה ברמת הפרעות שינה, החרדה ודיכאון, הקלה בכאבים ובבעיות העיכול ואף הקלה בתחושות המטרידות כתוצאה ממערכת עצבים לקויה כמו: עקצוץ, נימול, חוסר תחושה, הקרנות וחוסר יציבות. בנוסף, נצפו שינויים ויזואליים בכפות הרגליים של המטופלים ברפלקסולוגיה.

אם כן ניתן לומר, כי כדאי ואפילו מומלץ לנסות את טיפולי הרפלקסולוגיה, בין אם בכדי להתמודד עם הפגיעה באיכות החיים שמביאים הכאבים הנוירופטיים ובין אם בכדי ליהנות מטיפול מרגיע ומפנק בלבד.

מאת: אלון משרקי, רפלקסולוג בכיר