רפואה משלימה: טיפולים שלאחר ניתוח

14/05/2014

לאחר ניתוח,  הגוף נמצא במצב של הלם וכאב. פעמים רבות מצב זה מושפע גם ממתחים או מחרדות שנשא עמו המטופל טרם הניתוח, שעלולים ליצור כיווץ בגוף, לפגוע בזרימת דם תקינה ולחבל בסיכויי ההתאוששות. הרפואה המשלימה מציעה דרכים שונות לשיקום הגוף לאחר הניתוח, להרגעה ולהעלאת סיכויי ההחלמה

חזרה לשגרה: שיטות ברפואה המשלימה מציעות דרכים אפקטיביות וטבעיות להתמודדות עם תופעות הלוואי שלאחר ניתוח, הן הפיזיות הן הנפשיות.

רפלקסולוגיה: חיבור האדם בחזרה אל האדמה

"אחרי כל ניתוח מתחיל תהליך החלמה טבעי של הגוף, בין אם הוא מלווה בתרופות ובין אם לא," מסביר הרפלקסולוג שמואל זיידל. "לאחר ההתעוררות מההרדמה, האדם זקוק לחיבור בחזרה אל האדמה, וזה מה שהרפלקסולוגיה עושה, היא מעודדת את תהליך ההחלמה הזה, ומתחברת לתהליך הריפוי הטבעי של הגוף," אומר זיידל. "מעבר לכך, הטיפול הרפלקסולוגי מעצים את השפעת הטיפול התרופתי על הגוף, ולכן חשיבותו רבה." בטיפול רפלקסולוגי לאחר ניתוח יש לקחת בחשבון שהגוף מצוי במצב שלאחר טראומה, ועל כן יתאימו טכניקות המבוססות על מגע עדין. עם זאת, יש חשיבות לחבר את המטופל לכפות רגליו, לאדמה. על כן לאחר אבחון ותשאול ולאחר המפגש הראשון של הטיפול העדין, כדאי לבדוק אם נחוצות טכניקה של טיפול אקטיבי. "זה טיפול שבו כפות ידיו של המטפל יוצרות התנגדות כנגד כף רגלו של המטופל בארבעה משטחים: הצד הפלנטרי- הכפי, הצד הדורסלי- הגבי, הצד המדיאלי- הפנימי, והצד הלטרלי- החיצוני," מסביר זיידל. "זהו מודל של תהליכי החלמה לאחר כל ניתוח באשר הוא. התהליכים חשובים כיוון שתחת האינטנסיביות של גוף המטופל שנמצא בטיפולים, הגוף מנצל את התהליך כדי להיפרד מבעיות, אפילו מבעיות כרוניות שהגוף נשא עוד לפני הניתוח".

קריאה נוספת:

שירותי רפואה משלימה בבתי חולים >>

טיפולים משלימים להורדת לחצים>>

פלדנקרייז ושיטות עיסוי: הגוף לומד לשחרר ולהרפות

קיימות גם שיטות עיסוי שיעילות לשימוש לאחר ניתוח. המעסה אבי בחט מטפל בשיטת פאולה, בשיטות העיסוי רולפינג וטרייגר, ובשיטה שפיתח. הוא משתמש בכל אחת משלוש השיטות במידת הצורך, או באינטגרציה של שלושתן יחד להשגת יעילות מקסימלית. "רולפינג היא שיטת עיסוי שיעילה לארגון מבנה הגוף ולהפחתת לחץ מעמוד השדרה, לטיפול במצבים של חוסר איזון מבני כמו עקמת או בגורמים של פריצת דיסק", אומר בחט. "טרייגר היא שיטת עיסוי שיעילה ביותר ללמד את הגוף כיצד לשחרר החזקת שרירים מיותרת, היא מעניקה כלים מעשיים ללמידה של שחרור תוך כדי תנועה. שיטת פאולה יעילה ביותר לרכישה מחדש של היכולת לתנועה טבעית מרפאת. שיטות רולפינג וטרייגר תורמות ללמידה, ועל כן יעילות מאוד במצב שלאחר ניתוח," הוא ממשיך. "אי הצלחה של ניתוח פירושו שגם אם הניתוח הצליח, הכאבים נשארו, ועל כן יש להעביר את הגוף תהליך של למידה, שמתקבל בשיטות העיסוי האמורות."

שיטת פלדנקרייז היא שיטת מגע שמציעה אף היא התמודדות עם מצבים שלאחר ניתוח. "שני גורמים משפיעים על האדם שעובר ניתוח, אשר בעקבותיהם הוא אינו מזיז את גופו: האחד הוא כאבים בעקבות הניתוח, והשני הוא החשש להזיז את האיבר המנותח גם לאחר החלמה," מעידה דורית דינור, מורה מוסמכת בשיטת פלדנקרייז. "פעמים רבות מתווסף לכל זה גם כיווץ בגוף, עקב פחדים וחששות מהניתוח שנשארים בגוף גם לאחר ההליך הרפואי, והכיווץ מפריע לנשימה, לתנועה ולזרימת דם תקינה." ללא תזוזה, מבהירה דינור, המקום בגוף שעבר ניתוח לא יוכל להחלים, ועל כן יש חשיבות לתנועה. "שיטת פלדנקרייז גורמת לאדם להזיז את גופו, ובעיקר מלמדת אותו שכל תנועה שאנו עושים מקבלת סיוע מהגב, מבית החזה או מהאגן," אומרת דינור. "מעבר לתהליך התנועה והלמידה, לאחר כמה שיעורים פלדנקרייז משתחררות גם תבניות הכיווץ. הרי במקרי חרדה איננו מניעים את בית החזה - אזור הכתפיים, הגב ולעתים גם הבטן, וברגע שהמטופל לומד להניע אותם מחדש, הכול נעשה קל יותר עבורו, ותהליך ההחלמה מתקדם".

רפואה סינית: מקצרת פי עשר את זמן ההחלמה מניתוח

גם הרפואה הסינית, באמצעות דיקור וצמחי מרפא, מסייעת למנותחים בדרכים טבעיות לחזור לאיזון ולשגרת חייהם במהירות האפשרית. "דיקור וצמחי מרפא מקצרים את זמן ההחלמה מניתוח פי עשר, מהזמן שהיה נדרש לכך לולא הטיפול ברפואה סינית," מעידה הד"ר רויטל שבי, רופאה מומחית ברפואה סינית. "הטיפול מסייע להתמודד עם תופעות הלוואי של הניתוחים כגון נפיחות, בחילות וכאבים." גם לטיפול לפני הניתוח חשיבות רבה, שכן הוא יעיל להפחתת המתח, הלחץ והחרדה שמתעוררים לפני ניתוח, ועל כן תורם לאיזון נפשי ורגשי אצל המטופל, מה שמעלה את סיכויי החלמתו מהניתוח. "ב-50% ממקרי הניתוחים, הניתוח הצליח אבל האדם עדיין סובל מכאבים," אומרת שבי. "תמיד כדאי לבוא לטיפול לפני ניתוח - במקרים רבים הרפואה הסינית יכולה למנוע את הצורך בניתוח מלכתחילה."

שלושה תכשירים הומאופתיים לשיקום הגוף לאחר ניתוח

ההומאופתיה מציעה תכשירים שונים לשיקום מניתוח, ואלה מותאמים אישית למטופל בהתאם למצבו, לאחר אבחון ותשאול מקיף שמתבצע על ידי מטפל מוסמך. ההומאופתית יפעת פליישון מציגה שלושה סוגי רמדי פופולריים לשיקום מניתוח (אין לראות בכתוב המלצה כלשהי, ובכל מקרה יש להתייעץ עם מטפל מוסמך טרם נטילת רמדי). שלוש התרופות צמחיות, ומתאימות לטיפול במצב של פגיעה, פציעה וטראומה, הן ברמה הפיזית הן ברמה הרגשית:

Arnica – תרופה הנלקחת מיד לאחר הניתוח, שכיחה לטיפול במצבי הלם וטראומה, ומסייעת לתיקון הרקמות ולמצבים של פגיעה בכלי הדם, כגון שטפי דם פנימיים וחבורות. בנוסף, מסייעת למצב נפשי בו המטופל משדר "עסקים כרגיל", אך חושש שיתקרבו אליו.

Bellis Perennis - מסייעת לשיקום פגיעה ברקמות העמוקות, יעילה במיוחד לניתוחי בטן ואגן הירכיים. גם רמדי זו מטפלת במצבים של פגיעה בכלי הדם, אך בניגוד ל- Arnica, כאן הכוונה היא לפגיעה עמוקה יותר. הרמדי מסייעת אף היא להתמודדות עם מצב של הסתגרות המטופל.

Staphisagria - רמדי המסייעת לטיפול במקרים של חתכים חדים ופצעים עמוקים. יעילה במקרים של ניתוחי בטן, וכן לאחר ניתוח שבו נראית נטייה להחלמה אטית של הרקמות שנפגעו.

לסיכום, השיטות השונות ברפואה המשלימה מציעות דרכים אפקטיביות וטבעיות להתמודדות עם תופעות הלוואי שלאחר ניתוח, הן הפיזיות (כאבים, בחילות וכיו"ב) הן הנפשיות (לחץ, מתח וחרדה). במקרים רבים הן פועלות כרפואה משולבת, לצד התרופות הקונבנציונליות, ויעילות להגברת השפעתן. פעמים אחרות הן יעילות להחלפת משככי הכאבים, כטיפול העומד בזכות עצמו. כך או כך, טיפולי הרפואה המשלימה יעלו את סיכויי ההחלמה של המטופל מניתוח, ויחזירו אותו מהר יותר לאיזון גוף-נפש.

להתייעצות בנושא טיפולים משלימים שלאחר ניתוח, ניתן לפנות לצוות היועצים של קליניקה >>

לרשימת המחלקות לרפואה משלימה בבתי וקופות החולים, לחצו כאן >>

(צילום: Shutterstock)

להשלים את מה שחסר

אתר קליניקה מהווה במה לדיון משותף ולהצגת אסכולות שונות ודעות רבות.
        רוצים להוסיף מידע או לשאול שאלה בנושא "טיפולים משלימים שלאחר ניתוח"?
        לחצו על "הוספת תגובה" ושתפו אותנו.